Σοφία Ψωμά

Σπουδές

  • Υποψήφια Διδάκτορας στην Κλινική Ψυχολογία, Τμήμα Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης (2022-Σήμερα).

  • Μεταπτυχιακός Τίτλος Ειδίκευσης στη Συμβουλευτική Ψυχολογία, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (2017-2020).

  • Πτυχίο Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης (2012-2016).

Τίτλος διδακτορικού

Ο ρόλος ψυχοκοινωνικών παραγόντων και συμπεριφορών υγείας στην αναπτυξιακή πορεία των συναισθηματικών και συμπεριφορικών διαταραχών από την πρώιμη παιδική ηλικία έως την εφηβεία.

Σύντομη παρουσίαση

Η παγκόσμια επιβάρυνση που σχετίζεται με τις ψυχικές διαταραχές καθιστά προτεραιότητα την πρόληψή τους για την προώθηση της δημόσιας υγείας. Στο πλαίσιο της θεωρίας της Αναπτυξιακής Προέλευσης της Υγείας και της Νόσου, η παρούσα ερευνητική πρόταση έχει στόχο να διερευνήσει τον ρόλο ψυχοκοινωνικών παραγόντων (ψυχική υγεία της μητέρας κατά την κύηση και μετά τον τοκετό) και συμπεριφορών υγείας (διατροφή, κάπνισμα, αλκοόλ, άσκηση) στην αναπτυξιακή πορεία των συναισθηματικών και συμπεριφορικών διαταραχών από την πρώιμη παιδική ηλικία έως την εφηβεία. Εμπλουτίζοντας τα δεδομένα της διαχρονικής παρακολούθησης των μητέρων και των παιδιών που συμμετέχουν στη Μελέτη Μητέρας-Παιδιού Κρήτης (Μελέτη ΡΕΑ), η προτεινόμενη έρευνα θα επεκτείνει την εκτίμηση της ψυχικής υγείας των μητέρων και τις συναισθηματικές και συμπεριφορικές δυσκολίες των εφήβων στα 14 χρόνια ζωής. Τα ευρήματα της προτεινόμενης μελέτης και η ερμηνεία τους θα προάγουν την επιστημονική γνώση και πρόκειται να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο σχεδιασμού και εφαρμογής προγραμμάτων πρόληψης και πρώιμης παρέμβασης των συναισθηματικών και συμπεριφορικών διαταραχών και στον εντοπισμό της κατάλληλης αναπτυξιακής περιόδου για την υλοποίησή τους.

Επιτροπή Επίβλεψης

Αικατερίνη Κούτρα (Επιβλέπουσα)

Παναγιώτης Γ. Σίμος (Συνεπιβλέπων)

Λήδα Χατζή (Συνεπιβλέπουσα)

Επιστημονικά Περιοδικά

Ψωμά, Σ. & Γιοβαζολιάς, Θ. (2020): Η ενθυμούμενη γονική αποδοχή-απόρριψη και η επίδρασή της στην ψυχική ευεξία κατά την ενήλικη ζωή: ο ενήλικoς δεσμός και το προφίλ διαπροσωπικών σχέσεων ως παράγοντες διαμεσολάβησης. Ελεύθερνα: Περιοδικό της Ψυχολογίας και της Επιστήμης της Συμπεριφοράς, 12, 47-76.

 Παρουσιάσεις σε Συνέδρια

Ψωμά, Σ. (2016): Η ενθυμούμενη γονική αποδοχή-απόρριψη και ψυχική ευεξία κατά την ενήλικη ζωή: Ο ενήλικος δεσμός και το προφίλ των διαπροσωπικών σχέσεων ως παράγοντες διαμεσολάβησης. Ανακοίνωση στο 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας Φοιτητών της ΕΛΨΕ (Αθήνα, 16-18 Δεκεμβρίου 2016)

Παναγιωτάκη, Μ. & Ψωμά, Σ. (2017): Η επιθετικότητα στο σχολικό πλαίσιο και η σχέση της με την επαγγελματική εξουθένωση (burnout) και την ψυχική ευεξία (well-being) εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ανακοίνωση στο 16ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας της ΕΛΨΕ (Θεσσαλονίκη, 10-14 Μαΐου 2017)

Ψωμά, Σ., Παναγιωτάκη, Μ., Παπαϊωάννου, Σ. (2017): Ο ρόλος των παρατηρητών σε περιστατικά σχολικού εκφοβισμού: Αναλύοντας τα αποτελέσματα μιας έρευνας σε σχολεία του Ν.Ηρακλείου. Ανακοίνωση στο 16ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας της ΕΛΨΕ (Θεσσαλονίκη, 10-14 Μαΐου 2017)

Σταφυλάκη, Β., Ψωμά, Σ., Παναγιωτάκη, Μ. (2017): Σχολές Γονέων: Η ενίσχυση του γονεϊκού ρόλου στη διαχείριση της εφηβικής επιθετικότητας. Ανακοίνωση στο 16ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας της ΕΛΨΕ (Θεσσαλονίκη, 10-14 Μαΐου 2017)

Φραγκιαδάκη, Κ., Παναγιωτάκη, Μ., Ψωμά, Σ., Σταφυλάκη, Β. (2017): Από το σχολείο του θυμού και του εκφοβισμού στο σχολείο των θετικών σχέσεων και της αποδοχής: Ψυχοκοινωνικές παρεμβάσεις σε Γυμνάσια. Ανακοίνωση στο 16ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας της ΕΛΨΕ (Θεσσαλονίκη, 10-14 Μαΐου 2017)